zondag 14 maart 2010

Op naar de rivieren

Weer: 8-9 graden, perioden met zon, spatje regen begin van de middag, later droog, koude wind



Route: Amstel naar Ouderkerk, Via Amsterdam Zuid-Oost naar Abcoude, Loenersloot, N402 naar Maarssen, IJsselstein, Lekdijk Oost, Schoonhoven, Vlist, Haastrecht, N228, Woerden, Wilnis, Uithoorn, Amsterdam



Afstand: 150 km


Vering afstellen
Vandaag weer eens een lekker toertochtje gereden. Plannen gemaakt om naar de rivieren te rijden. Langs de Amstel de motor opgewarmd. Gelijk goed op de vering gelet. Ik heb namelijk gisteren de voorvering aangepast. De voorspanning staat nu op de laagste stand. Achter staat al een tijdje op 4 uit 5 op hoogste stand. Lekker sportief dus. Het insturen is zoals verwacht sterk verbeterd. Zelfs zo veel beter dat ik regelmatig te krap, voor het mooie, instuur. Wow!, wat een verschil. De fiets voelt veel wendbaarder aan en ik krijg meer feedback van het voorwiel. De combinatie van de Battlewings en veervoorspanning maakt veel verschil. Ik denk dat ik in de loop van de tijd achter maximaal ga zetten om te kijken of dit nog een extra positief effect heeft.


Wind
Wat stond er een koude wind. Heen windje in de rug maar zodra ik de Lekdijk Oost opreed brrrr! koude wind. Niet dat ik het koud had maar ik voelde gelijk de tocht om mijn hoofd en nek. "Koffie en friet in Schoonhoven dan maar", dacht ik al gauw. En zo gezegd zo gedaan. Na schoonhoven begon het lichtjes te regenen en dat kwam niet zo goed uit want de weg naar Vlist wordt veelvuldig door boeren gebruikt en die hebben veel werk in te halen na de winter. Dus: bonken modder op de weg die langzaam heeel glibberig kunnen worden. Het eerste stuk was echt uitkijken! Er had zich hier en daar al zo'n vettige laag gevormd. In het dorp zelf was het afvalt heel slecht geworden zodat er wat meer grip was. Veel gaten en putten en met pek dichtgegoten scheuren en geulen. Het was vorig jaar als slecht maar wat die winter heeft aangericht? jeetje, wat een gatenkaas. Pffff sportief rijden zat er niet meer in.


N228





In Haastrecht de N228 gepakt richting Utrecht. Eén van mijn favoriete motorwegen. Het is de oude kronkelende weg van Utrecht naar Gouda. Helaas ook hier en daar glibberig maar heerlijk sportief toeren. Op vele stukken mag je maar 60 maar 80 gaat daar ook mooi. Hele stukken zijn nieuw geasfalteerd. Deze weg is eigenlijk te druk maar op zondag en 's avonds laat in de zomer is hier heerlijk rijden. We heben niet zoveel mooie bochtige wegen als deze in Nederland. Je kunt ook aan de andere kant van de Hollandsche IJssel rijden. Dat is een stuk rustiger (B-weggetje)maar smaller en dus minder spectaculair.


Kamerik
Via Woerden en Kamerik met zijn drie snelle en megamooie bochten (die natuurlijk weer verkloot werden omdat een tegemoet komende auto de middellijn overkwam...) weer naar Uithoorn gereden om daarna aan de Amstel in een mega roeiwedstrijd verzeilt te raken: de Heineken roeivierkamp, ik kende deze wedstrijd niet maar het zag zwart van de mensen. Opletten dus! Ik dacht even dat het de "Head of the river" was maar die is volgende week. Trouwens, de Amstel is een rivier, en het was een roeivierkamp waarom dan dat evenement niet "Heineken Rivier Roeivierkamp" noemen?


Zo, en nu poetsen dat ding!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten