zaterdag 1 mei 2010

Vakantie

Datum: 11-4-210 t/m 23-4-2010
Route: Amsterdam, Waalre, Dinant, Leclerjus, St. Laurent-du-Pape, Valensole
Weer: in het begin koud, later heerlijk warm

Routes
Vanaf Eindhoven allesbinnendoor was het plan. Wat is binnendoor rijden toch prachtig!. Eindelijk bochten rijden. De routes geplant met On-Route en dan mooie routes geselecteerd. De routes zijn mooi maar schieten niet erg op. Dit is aan het begin van de reis gee probleem: tijd zat!

In de Ardeche prachtige routes gereden. Supermooie Routes National en Départemental. Bochten, bochten, bochten! Kleine colletjes in de Luberon, snelle doorgaande wegen. Zo'n 350 á 400 kilometer per dag is goed te doen. Langer eigenlijk niet, dan moet je al snel Route National gaan rijden en de steden mijden. Of zoals ik deed op de terug weg, Van Valence naar Bourg en Bresse (niet het meest mooie stukje Frankrijk) en vanaf Namen op de weg terug over de snelweg.


Verslag
Lekker op vakantie. Alles spullen gepakt en besloten de tent niet mee te nemen. Het is gewoon nog te koud 's nachts. Zelfs in Lyon was het nog maar 6 graden. Van te voren drie slaapplaatsen geregel, Dinant, Leclerjus (bij Épinal) en St. Laurent-du-Pape (bij Valence). In Dinant was ik de enige gast en mocht mijn motor bij uitzondering in de garaga vande eigenaar. In Leclerjus was ik bij Jos en Anselma http://www.motorhotel.eu/. Leuke gezellige boel met bruine kroeg, heerlijk eten en prima slaapplek. Daar kwam ik Thierry tegen die me gelijk uitnodigde bij hem thuis. Uiteindelijk bij Tonny van domain l'Amiral in St. Laurent-du-Pape beland. Hier kwam ik in een warm bad terecht. Wat een lieve mensen, wat een heerlijkheid. Waanzinnig groot gebouw met grote kamers en elke dag table d'hôte. Tonny kan goed koken. Sjoerd tegengekomen die daar aan het helpen was en samen nog een paar toertjes gereden. Daarna even heen en weer naar Thierry. Die heeft een grappig huisje in zo'n typisch Provençaal dorpje. Lekker gegeten en gekletst. Volgende ochtend nog mooi toertje rond Lac du Verdon of, zoals de Fransen zeggen: "Un petit promenade". Belt die week mijn broer ook nog even dat ie in Vienne zit. dus ook maar gelijk daar een dagje heen. Hapje gegeten en 's avonds terug langs de Rhône. Wat een belevenis. Geen kip op straat en overal kun je doorrijden.


Domaine l'Amiral
Ik heb de meeste tijd doorgebracht op het domein. www.motorrijden.fr Wat een heerlijke tijd heb ik daar gehad. Een enorme klik met de bewoners, Tonny en haar twee zoons. En de gast die haar helpen met de voorbereidingen voor het seizoen. Wat hebben we gelachen zeg! oei oei! ik moest me vaak inhouden. Want de grappen belven maar komen. Ik wilde niet verder naar het zuiden omdat ik het zo naar mijn zin had. Wat moest ik nog meer? Nooit het idee gehad alleen te zijn. Tonny en Toon en Daan en zijn vriendin, Koen, Jan en Jan, Sjoerd, Stan, Victor, wat een prachtige mensen.

Terug
Het eerste uur op de weg terug was zeer emotioneel. Nog nooit zo'n leuke vakantie gehad. De vrijheid, de rust, en toch die kracht, spanning voor het onbekende. Ik móest de snelweg nemen, anders was ik er nooit weggekomen... Diezelfde dag weer bij La Mouche gelogeerd. De honden herkenden me nog. Zo leuk! Jos tipte me dat je bij hem voor de deur linksaf kon slaan en dan de D164 volgen tot Bouillon in België. Superroute! nu de Maas vanaf de andere oever gezien.
's Avonds voldaan thuis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten